Има една журналистическа превземка, която мре да е на първа страница, в първите редове на новините, въобще да оглавява парада на медийното печалбарство. Това е думата „шок” заедно с нейните производни „шокира” и „шокиращ”. Явно гражданите са ненашокирани от финансовата криза, импийчмънта, земетресенията, епидемиите, пандемиите, жената банков обирджия, дупките по улиците, телефонните бандити, парламентарните такива, ГМО-тата и дългата зима. Защото гражданският пиетет към шока води до още по-сериозни търсения в жанра.
Днес вестниците и повечето новинарски емисии изглеждат като продукция на Рам Гопъл Варма. Сещате ли се? Индийският режисьор, който даваше по 10 хиляди долара на всекиго, издържал неговия филм на ужасите. Един съгражданин на Варма така и не излезе никога от киното след филма му Bhoot. Изнесоха го с краката напред. Не получи и кьорава рупия. А само венец и пакет траурни услуги.
Сигурно някой тайно му завижда. Да изпиташ такава доза шок, че да се превърнеш сам в шокираща вест! Колко революционно!
Пристрастени сме към шока и обичаме да си причиняваме емоцията му ежедневно. Благодарим за него с левче на вестниците, които ни го предоставят. А пред телевизорите стоим в блажено очакване всяка вечер, притихнали пред смразяващите гласове на новинарите, подострили уши за поредната доза шокиращи известия. Медиите са услужливи в това отношение. Пуснете „шок” в Гугъл. Заглавията варират от „Шок – жилищата в „Младост” били по-скъпи от „Гео Милев” през „Поляк в шок след посещение на публичен дом” до „Учените в шок: смъртта не е това, което е”.
Има ли шок, има и публика. Вероятно по пътя на същите разсъждения е минал и екипът на Lady GaGa и Beyonce, преди да произведат новия им клип – разбира се, шокиращ и скандален. Е, има и доза истеричен опит да се копират Мадона, Тарантино, Rammstein и t.A.T.u., ама нейсе. В деветминутното видео виждаме женски затвор, женски полови органи, женски бой, целувки всекакви, камионетка на име Pussy, усмъртени американци и Телма и Луиз в ролята на брутални убийци. Също няколко красиви мъже – шокиращо красиви, твърдят. А, и малко музика между сентенциите и псувните. Едно време се шокирахме в продължение на девет седмици и половина. Сега за девет минути сме готови.
Успехът на видеото е напомпан от спирането му в някои телевизии и гарантиран с етикета „шокиращо”. Да, кадрите са динамични, картинките – надиплени, костюмите – впечатляващи, спектакълът е с WOW ефект. Това видео е като катастрофа – не можеш да минеш край него и да не погледнеш натам. А няма как да не минеш край него, защото всички медии гракнахме, че Гагата и Бионсе шокирали със скандален клип.
Ето това му харесвам на шоубизнеса. Гениалната симбиоза, която изгражда с медиите и публиката. Неговите артисти печелят, ако медиите благоволим да ги пробутаме на хората. А ние ги пробутваме, ако са достатъчно интересни за тях, за да ни купят нас заради артистите. Няма грижа, ако на артистите липсват талантите. Човърка се по визията и се произвеждат систематично шокиращи прояви, които важно наричаме „провокации” и лъжем народа, че това определение оправдава всяка глупост. Заради провокациите артистите стават интересни и нужни на хората и минават мазно през парадния вход на медиите. Последните пък излизат от схемата с по-доволни продажби, като инвестициите им възлизат само на няколко скандални заглавия. Накрая и публиката е щастлива и дълго потръпва от ефекта на шока.
Lady GaGa е необятна тема, която минава през Мадона, Анди Уорхол, Алекзандър Маккуин и Радо Прашката. Когато не можеш да щръкнеш сам, трябва да се покатериш върху дръзналите преди теб (или лудналите).
Помага да си грозен. Шокиращо грозен. Отсъствието на хубост е V-Power за амбицията. А амбицията коли и беси (и трови), тъй че, дай Боже, повече грозни артисти на шоубизнеса. После, ако някой ви пита кво й харесвате на GaGa, кажете му, че нищо не разбира от авангардно изкуство и мигновено е длъжен да се почувства тъп. Ако не го направи, му припомнете, че дори сп. Vogue обяви GaGa за най-добре облечената знаменитост. Ако и с това не можете да го шокирате, този човек трябва да иде спешно на лекар. Или на филм на Варма.
А сега ще се увия в целофан. Шокиращо модерно е, не знаете ли?
Ваша Lady MiLa